Onder nul


Wat gebeurt er eigenlijk met de camper als de buitentemperatuur laag is of zelfs onder nul komt?

Er kunnen een aantal dingen gebeuren — sommige onschuldig, andere potentieel problematisch.


Hier zijn de belangrijkste zaken waar je op moet letten:


Bevriezing van waterleidingen en -tanks.

De verswatertank , de grijswatertank (water uit de douche, wastafel of gootsteen) en zwartwatertank (toilet) kunnen bevriezen als ze niet geïsoleerd of verwarmd zijn. Waterleidingen kunnen knappen als het water erin bevriest en uitzet.

De boiler en de pomp kunnen ook schade oplopen.

Mogelijke oplossingen:

  • Gebruik antivries (speciale RV-antivries, niet die voor auto's).
  • Isoleer leidingen of gebruik verwarmingslinten.
  • Zet de verwarming aan in de camper, ook in de buurt van leidingen.
  • Leeg de tanks als je de camper niet gebruikt. De combiketel laat automatisch het water uit de ketel weglopen als de temperatuur de nul graden grens nadert.


Condensatie en schimmelvorming

Bij kou gaat de luchtvochtigheid omhoog binnen in de camper (vanuit ademhaling, koken, enz.), en dit kan neerslaan als condens tegen ramen, muren en plafonds.

Mogelijke oplossingen:

  • Ventileer goed, ook al is het koud.
  • Gebruik een luchtontvochtiger of vochtvreters.
  • Isoleer koude oppervlakken (zoals ramen) met thermofolie. Ik gebruik bijvoorbeeld een speciale van IsoLux inclusief zonnescherm. Deze is echt geweldig! Ik heb totaal geen condens meer 's ochtends op de ramen.


Verlies van energie en warmte

Campers zijn vaak minder goed geïsoleerd dan huizen, dus ze verliezen snel warmte.

Mogelijke oplossingen:

  • Gebruik isolerende raambedekking of thermogordijnen.
  • Leg vloerkleden op de vloer.
  • Zorg dat kieren goed afgedicht zijn.


Problemen met gasflessen

Butaan werkt niet goed bij temperaturen onder 0°C — het verdampt dan niet meer goed.

Mogelijke oplossing:

  • Gebruik propaan in plaats van butaan, want dat verdampt tot ongeveer -40°C.


Vocht in accu’s en elektronica

Koude temperaturen kunnen de prestaties van je accu’s verminderen, vooral bij lithium-accu’s. Deze mogen vaak niet geladen worden onder 0°C.

Mogelijke oplossingen:

  • Zorg dat accu’s op een warme plek staan.
  • Gebruik een accu met verwarming (veel lithium-accu’s hebben dat ingebouwd).
  • Wil je overwinteren in de camper of gewoon een paar koude nachten doorkomen? Dat maakt ook verschil voor hoe goed je moet voorbereiden.


Grip op de weg

Bij kou wordt het rubber van banden harder, wat leidt tot minder grip — vooral op nat of glad wegdek.


Verschil per bandentype:

Zomerbanden
  • Bij temperaturen onder ~7°C verliezen ze flink aan grip.
  • Het rubber wordt stug, wat zorgt voor slechtere wegligging en langere remweg.
  • Absoluut ongeschikt voor sneeuw of ijs.


Winterbanden
  • Gemaakt van zachter rubber dat flexibel blijft bij lage temperaturen.
  • Hebben een speciaal profiel voor betere grip op sneeuw, ijs en natte wegen.
  • Werken het best bij temperaturen onder de 7°C.


4-seizoenenbanden

  • Een compromis tussen zomer- en winterbanden.
  • Redelijke grip bij kou, maar niet zo goed als echte winterbanden in extreme omstandigheden.